در پایان این آموزش قادر خواهید بود تا با استفاده از رسپبری پای، یک کنسول بازی برای خود بسازید. با ما همراه باشید.

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 02

این کنسول بازی، کاملا کارایی کنسول های آماده را دارد و می توانید با استفاده از آن ، به راحتی با دوستانتان بازی کنید.
برای تغذیه ی این کنسول، از ماژول های باتری که مخصوص رسپبری پای است استفاده شده است. استفاده از این ماژول ها باعث می شود تا نیازی به مدارهای شارژ و مبدل های قدرت نباشد، به همین دلیل به کم حجمتر شدن و ساده تر شدن پروژه کمک قابل توجهی می کند.
زمانی که دوربین کامپکت را با استفاده از رسپبری پای ساختم، استفاده از PiJuice را آغاز کردم و همان موقع بود که متوجه شدم استفاده از آن در ساخت این کنسول بازی نیز می تواند مفید باشد.

گام اول : ابزار و قطعات مورد نیاز

رسپبری پای مدل a+ × 1  
کارت حافظه میکرو SD و رم ریدر مناسب با آن × 1  
صفحه نمایش TFT 2.2 اینچی × 1  
آردوینو پرومینی × 1  
ماژول مبدل USB به سریال TTL × 1  
سیم جامپر نری به مادگی × 10  
سیم جامپر مادگی به مادگی × 10  
کانکتور پین سیم جامپر × 8  
PiJuice × 1  
سوئیچ لمسی × 4  
کیت برش لیزری × 1  
پین هدر زاویه قائم × 25  
کامپیوتر یا لپ تاپ با سیستم عامل لینوکس × 1  

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 03

 

گام دوم : دانلود AdvMame برای رسپبری پای

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 04

مرحله ی اول، دانلود image کنسول بازی است. نسخه ای که در اینجا استفاده شده است، “cupcade” نام دارد. image را از اینجا دانلود کنید و با استفاده از روش دلخواه خود آن را روی کارت SD بریزید.
بهتر است در این مرحله بررسی کنید که همه قطعات به خوبی کار می کنند، اما در ابتدا باید یک گیم را بازی کنید. مجموعه ای از بازی ها از این سایت قابل دانلود است. یک ROM را به دلخواه دانلود کنید و آن را از حالت زیپ خارج کرده و روی SD کارت بریزید.
در این مرحله، همه چیز باید برای انجام بازی توسط شما تنظیم شود. SD کارت را داخل رسپبری پای قرار دهید و یک کیبورد USB به آن وصل کنید. حالا زمان مناسبی برای آزمایش PiJuice است ، آن را به پین GPIO روی رسپبری پای متصل کنید.
خوشبختانه PiJuice دارای یک برد توسعه است به طوریکه همه ی پین های GPIO رسپبری پای هنوز در دسترس هستند.

گام سوم : کنترل کننده ها و جوی استیک بازی

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 05

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 06

خروجی جوی استیک، دو سیگنال آنالوگ برای موقعیت x و y است که از 0 تا 5V تغییر می کند. از آنجایی که رسپبری پای هیچ پین آنالوگی ندارد، در اینجا از آردوینو برای تبدیل آنالوگ به دیجیتال استفاده شده است.
برای استفاده راحت تر از این کنسول، بهتر است محل اتصالات را لحیم کاری کنید. در ابتدا باید هدرهای زاویه قائم را طبق دستورالعمل زیر به آردوینو لحیم کنید.
- پین A0 : برای ورودی از جوی استیک در جهت x
- پین A1 : برای ورودی از جوی استیک در جهت y
- پین 2، 3، 4 و 5 برای خروجی حالت دیجیتال به GPIO رسپبری پای (بالا، پایین ، چپ و راست)
- VCC و GRD برای تامین انرژی آردوینو
- VCC و GRD برای تامین انرژی جوی استیک
سپس باید طبق دستورالعمل زیر، سیم ها را به صفحه نمایش TFT لحیم کنید.
- سیم قرمز با انتهای مادگی (~7cm) به پین 5V روی صفحه نمایش TFT
- سیم قرمز با انتهای مادگی (~7cm) به پین GPD روی صفحه نمایش TFT . این پین در قسمت زیرین صفحه نمایش با "WP" مشخص شده است.
برای برنامه ریزی آردوینو، آن را با استفاده از آداپتور TTL به USB به کامپیوتر متصل کنید. این برنامه ریزی با استفاده از Arduino IDE انجام می شود. اگر این نرم افزار را ندارید، می توانید از وب سایت آردوینو آن را دانلود کنید.
اطمینان حاصل کنید در قسمت Tools>Board ، برد به درستی انتخاب شده است. در این مرحله، کدی که آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند باید روی آردوینو آپلود شود. این کد را می توانید از فایل زیر دریافت کنید.

گام چهارم : دکمه ها و کنترل کننده های بازی

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 07

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 08

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 09

کانکتورهای سیمی همان طور که در شکل نشان داده شده است، به صورت مورب به سویئچ لمسی لحیم می شوند. یک طرف هر سوئیچ به زمین و سمت دیگر آن به ورودی GPIO روی رسپبری پای متصل می شود.
برای اتصال هر سویئچ به زمین، همانطور که در تصاویر مشخص است، در اینجا یک اتصال 4-1 ساخته شده است. ساخت این انشعاب، نیاز به لحیم کاری و استفاده از هت شرینگ در محل اتصالات دارد. برای اتصال این انشعاب، جامپر مادگی دیگری را به پد زمین (ground pad) روی صفحه نمایش لحیم کنید.
برای اتصال دو سر دیگر هر سویئچ به پین GPIO، هدرهای زاویه راست به GPIO breakout روی صفحه نمایش TFT لحیم می شوند. در ابتدا دو پین زاویه راست، به پین های 17 و 27 متصل می شوند که به ترتیب دکمه های [insert coin] و [start 1p] خواهند بود. سپس یک ردیف از هدرها به پین های 5، 6، 12، 13، 16، 19، 20 و 21 متصل خواهند شد که چهار دکمه ی اصلی بازی و چهار دکمه ی جهت را می سازند.
سپس با استفاده از چند جامپر اتصالات زیر را برقرار کنید:

  1. VCC آردوینو – VC جوی استیک
  2. GND آردوینو – GND جوی استیک
  3. A0 آردوینو – X جوی استیک
  4. A1 آردوینو – Y جوی استیک
  5. 2 آردوینو - GPIO 12 رسپبری پای
  6. 3 آردوینو - GPIO 13 رسپبری پای
  7. 4 آردوینو - GPIO 20 رسپبری پای
  8. 5 آردوینو - GPIO 21 رسپبری پای
  9. VCC آردوینو – 5V رسپبری پای
  10. GND آردوینو – GND رسپبری پای

(ترتیب دکمه ها در این مرحله مهم نیست)

  1. دکمه 1 - GND و GPIO 5 رسپبری پای
  2. دکمه 2 - GND و GPIO 6 رسپبری پای
  3. دکمه 3 - GND و GPIO 17 رسپبری پای
  4. دکمه 4 - GND و GPIO 27 رسپبری پای

در گام بعدی، نرم افزار نقشه ی GPIO و توابع صفحه کلید را نصب خواهیم کرد.

گام پنجم: یکپارچه سازی با سیستم عامل

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 10

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 11

به منظور استفاده از GPIO برای جایگزینی صفحه کلید به عنوان کنترل کننده ، باید از نرم افزار مناسب استفاده شود. نام این نرم افزار Retrogame است.
این نرم افزار به صورت فایل زیپ (برای سیستم عامل لینوکس ) در فایل زیر آمده است.

فایل را با root privileges باز کنید و فایل Retrogame را در مسیر home>pi directory کپی پیست کنید.
حالا می توانید فایل را روی رسپبری پای با استفاده از SSH client ویرایش کنید. فایل Adafruit-Retrogame-master.zip را از حالت فشرده خارج کنید و retrogame.c را باز کنید.
در فایل retrogame.c جدولی وجود دارد که نشان می دهد کدام GPIO جایگزین کدام تابع کیبورد شود. این اطلاعات می تواند با توجه به نیاز شما تغییر کند که در اینجا طبق تصویر بالا تنظیم شده است.
retrogame.c کامپایل شده است و با استفاده از "sudo make retrogame.c" و "sudo ./retrogame" اجرا می شود.
حالا زمان خوبی است تا قبل از بستن قطعات به هم، مطمئن شوید همه چیز به خوبی کار می کند.
برای راه اندازی retrogame.c بر روی boot، rc.loacl را ادیت کنید و add "home/pi/Adafruit-Retrogame/retrogame &" را قبل از پایان خط "exit 0" اضافه کنید.

گام ششم : بستن قطعات کنسول

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 12

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 13

academy 941218 Raspberry Pi Portable Games Console 14

حالا که همه چیز به درستی کار می کند ، مرحله ی نهایی سوار کردن همه قطعات روی هم است. برای ساماندهی قطعات، باید یک بدنه ساده بسازید تا قطعات روی آن قرار گیرند.
تبریک! کنسول بازی شما آماده است.
منبع : سایت instructables

افزودن نظر
  • هیچ نظری یافت نشد