راهنمای کامل راه اندازی شیلد نمایشگر لمسی 2.4 اینچ آردوینو

مقدمه

در این آموزش نحوه استفاده و راه اندازی شیلد نمایشگر لمسی 2.4″ آردوینو را یاد می گیرید. در ابتدا به معرفی شیلد و ویژگی های آن می پردازیم و پس از توضیح نحوه راه اندازی، سه مثال کاربردی را ارائه خواهیم داد.

آنچه در این آموزش یاد می گیرید

  • نمایش متن، نوشته و اشکال هندسی دلخواه تان با رنگ دلخواه
  • نمایش تصاویر BMP رنگی با کیفیت بالا
  • ساخت نرم افزار paint

مخشصات شیلد نمایشگر لمسی 2.4 اینچی آردوینو

نقش نمایشگرها در پروژه های الکترونیکی بر کسی پوشیده نیست، نمایشگرها می توانند از انواع خیلی ساده مانند 7Segment یا LCD کاراکتری یا مدل های پیشرفته تر مانند OLED ها و TFT LCD ها  باشند.

پیشنهاد مطالعه : راهنمای کامل مبتدیان برای استفاده از نمایشگر های TFT LCD با آردوینو

شیلد 2.4″ TFT یکی از کاربردی ترین نمایشگرهای گرافیکی بازار است. مهمترین مشخصات این ماژول عبارت است از:

  • ابعاد 320*240 پیکسل
  • قابلیت نمایش 262000 رنگ مختلف
  • دارای یک صفجه لمسی
  • ولتاژ تغذیه 5 ولت

در هنگام استفاده از این شیلد روی آردوینو UNO پایه های 2 و 3 و A5 و A4 آزاد هستند و می توانید از آنها استفاده کنید.

کتابخانه های مورد نیاز برای کار با شیلد نمایشگر لمسی 2.4 اینچی

Adafruit GFX Library

Adafruit TouchScreen Library

Adafruit TFT LCD Library

کتابخانه TFTLCD از درایورهای 932x، 7575، 9341 و HX8357D پشتیبانی می کند، اگر LCD شما با این کتابخانه راه اندازی نشد، Mcufriend_kbv را امتحان کنید.

Mcufriend_kbv Library

برای اعمال فرمان به این LCD از پایه های A0  تا A5 استفاده می شود و در هنگام استفاده از SD کارت در این شیلد عملا تمام پایه های Arduino UNO اشغال می گردد.

نکته:

برای نمایش تصاویر پایدار بهتر است برای تامین جریان بیشتر از آداپتور بجای پورت USB استفاده کنید.

چگونه صفحه تاچ را کالیبره کنیم؟

یکی از ویژگی های مهم این LCD داشتن یک صفحه تاچ می باشد، اگر شما قصد استفاده از تاچ اسکرین را دارید باید بدانید با لمس کردن صفحه چه مختصاتی را لمس کرده اید و در این مختصات یا هر مختصات دیگری فعالیت مورد نظر خود را انجام دهید. برای این کار تنها کافیست کد زیر را برروی آردوینو خود آپلود کرده و بخش Serial Monitor را باز کنید، سپس نقطه مورد نظر خود را لمس کرده و مختصات X و Y نشان داده شده را یادداشت کنید و در برنامه اصلی خود بکار ببرید.

اگر زیر صفحه محافظ LCD شما حباب تشکیل شده بهتر است آنرا بردارید تا اشتباهی در مختصات یابی رخ ندهد.

TSPoint p = ts.getPoint(); سه مشخصه طول(x)، عرض(y) و میزان فشرده شدن(z) را داخل شی p ذخیره میکند.

کالیبره کردن شیلد نمایشگر لمسی 2.4 اینچ

نمایش نوشته و شکل

برای اطلات بیشتر راجع به کد دستورات پایه نمایشگرهای TFT را مطالعه کنید.

نمایش تصاویر BMP

برای نمایش تصاویر روی این LCD باید تصاویر مدنظر خود را با فرمت BMP 24bit رنگی در ابعاد 320*240 ذخیره کنید و آنها را روی SD Card ریخته و SD را داخل شیلد LCD قرار دهید. برای نمایش تصویر از تابع زیر استفاده می کنیم، این تابع دارای سه آرگومان است، آرگومان اول نام عکس ذخیره شده در SD و آرگومان دوم و سوم بترتیب مختصات طول و عرض محل قرارگیری گوشه سمت چپ بالای عکس می باشد.

بوم نقاشی بسازید!

سخن آخر

  • برای نمایش عکس بدون استفاده از SD کارت می توانید عکس خود را به کد تبدیل کرده و نمایش دهید و حتی چندین عکس پشت هم را برای ساخت انیمشن بصورت بدون تاخیر نمایش دهید(اینجا را ببینید) اما دقت داشته باشید در این حالت به علت افزایش حجم کد ممکن است Arduino UNO مناسب نباشد و باید از Arduino Mega یا Arduino DUE استفاده کنید.
  • در هنگام خرید این LCD به درایورهای آن توجه داشته باشید که مورد پشتیبانی کتابخانه های مطرح شده، باشند.
  • مثال ها و نمونه پروژه های بیشتری در این آموزش ارائه شده است. خواندن آن را به شما هم توصیه می کنیم.

شیلد نمایشگر لمسی 2.4 اینچی بخرید

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *