آموزش راه اندازی نمایشگر 2.42 اینچ OLED با رابط I2C/SPI با آردوینو

فهرست مطالب

ویژگی های نمایشگر 2.42 اینچ OLED

نمایشگر‌های OLED ، نمایشگرهایی با کنتراست و رزولوشن بالا می‌باشند ، از این رو قابلیت خوانایی و وضوح تصویر خوبی را برای کاربر فراهم می‌کند. این نوع ماژول ‌ها فاقد Backlight می‌‌باشند و نور پس زمینه را خودشان ایجاد می‌کنند از این رو نسبت به LCDها باریک‌تر ، شفاف‌تر و شکیل‌تر به نظر می‌رسند.

این نمایشگر OLED تک رنگ ، 2.42 اینچی و از نوع گرافیکی بوده و رزولوشن آن 128در 64 پیکسل است و چیپ درایور آن SSD1309 است.

جهت دریافت دیتاشیت نمایشگر نمایشگر 2.42 اینچ OLED اینجا کلیک کنید.

معرفی پایه ها (Pinout) نمایشگر 2.42 اینچ OLED

نمایشگر 2.42 اینچ OLED دارای 7 پایه به شرح زیر است:

  • VCC: تغذیه نمایشگر – 5 ولت
  • GND: زمین
  • SLC: همزمان سازی برای پروتکل I2C
  • SDA: اطلاعات برای پروتکل I2C
  • CS: انتخاب ماژول
  • D/C: دیتا/دستور
  • RES: ریست ماژول

پین اوت (Pinout) این نمایشگر را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

لوازمی که به آن احتیاج دارید

قطعات مورد نیاز

آردوینو UNO R3 × 1
نمایشگر 2.42 اینچ OLED × 1
سیم جامپر × 1

نرم افزارهای مورد نیاز

آردوینو IDE

راه اندازی نمایشگر 2.42 اینچ OLED با آردوینو

گام اول: سیم بندی

مطابق مدار زیر، نمایشگر را به آردوینو وصل کنید.

گام دوم: کتابخانه

ابتدا کتابخانه زیر را  بر آردوینوی خود نصب کنید. 

https://github.com/olikraus/u8g2/

Note

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر برای نصب کتابخانه بر روی آردوینو دارید، می توانید به آموزش نصب کتابخانه بر آردوینو مراجعه کنید.

گام سوم: کد

کد زیر را روی برد آردوینوی خود آپلود کنید.

/*

  GraphicsTest.ino

  Universal 8bit Graphics Library (https://github.com/olikraus/u8g2/)

  Copyright (c) 2016, olikraus@gmail.com
  All rights reserved.

  Redistribution and use in source and binary forms, with or without modification, 
  are permitted provided that the following conditions are met:

  * Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this list 
    of conditions and the following disclaimer.
    
  * Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice, this 
    list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or other 
    materials provided with the distribution.

  THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND 
  CONTRIBUTORS "AS IS" AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, 
  INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF 
  MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE 
  DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER OR 
  CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, 
  SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT 
  NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; 
  LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER 
  CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, 
  STRICT LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) 
  ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF 
  ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.  

*/

#include <Arduino.h>
#include <U8g2lib.h>

#ifdef U8X8_HAVE_HW_SPI
#include <SPI.h>
#endif
#ifdef U8X8_HAVE_HW_I2C
#include <Wire.h>
#endif

U8G2_SSD1309_128X64_NONAME0_F_4W_HW_SPI u8g2(U8G2_R0, /* cs=*/ 10, /* dc=*/ 9, /* reset=*/ 8);  

void u8g2_prepare(void) {
  u8g2.setFont(u8g2_font_6x10_tf);
  u8g2.setFontRefHeightExtendedText();
  u8g2.setDrawColor(1);
  u8g2.setFontPosTop();
  u8g2.setFontDirection(0);
}

void u8g2_box_frame(uint8_t a) {
  u8g2.drawStr( 0, 0, "drawBox");
  u8g2.drawBox(5,10,20,10);
  u8g2.drawBox(10+a,15,30,7);
  u8g2.drawStr( 0, 30, "drawFrame");
  u8g2.drawFrame(5,10+30,20,10);
  u8g2.drawFrame(10+a,15+30,30,7);
}

void u8g2_disc_circle(uint8_t a) {
  u8g2.drawStr( 0, 0, "drawDisc");
  u8g2.drawDisc(10,18,9);
  u8g2.drawDisc(24+a,16,7);
  u8g2.drawStr( 0, 30, "drawCircle");
  u8g2.drawCircle(10,18+30,9);
  u8g2.drawCircle(24+a,16+30,7);
}

void u8g2_r_frame(uint8_t a) {
  u8g2.drawStr( 0, 0, "drawRFrame/Box");
  u8g2.drawRFrame(5, 10,40,30, a+1);
  u8g2.drawRBox(50, 10,25,40, a+1);
}

void u8g2_string(uint8_t a) {
  u8g2.setFontDirection(0);
  u8g2.drawStr(30+a,31, " 0");
  u8g2.setFontDirection(1);
  u8g2.drawStr(30,31+a, " 90");
  u8g2.setFontDirection(2);
  u8g2.drawStr(30-a,31, " 180");
  u8g2.setFontDirection(3);
  u8g2.drawStr(30,31-a, " 270");
}

void u8g2_line(uint8_t a) {
  u8g2.drawStr( 0, 0, "drawLine");
  u8g2.drawLine(7+a, 10, 40, 55);
  u8g2.drawLine(7+a*2, 10, 60, 55);
  u8g2.drawLine(7+a*3, 10, 80, 55);
  u8g2.drawLine(7+a*4, 10, 100, 55);
}

void u8g2_triangle(uint8_t a) {
  uint16_t offset = a;
  u8g2.drawStr( 0, 0, "drawTriangle");
  u8g2.drawTriangle(14,7, 45,30, 10,40);
  u8g2.drawTriangle(14+offset,7-offset, 45+offset,30-offset, 57+offset,10-offset);
  u8g2.drawTriangle(57+offset*2,10, 45+offset*2,30, 86+offset*2,53);
  u8g2.drawTriangle(10+offset,40+offset, 45+offset,30+offset, 86+offset,53+offset);
}

void u8g2_ascii_1() {
  char s[2] = " " ;
  uint8_t x, y;
  u8g2.drawStr( 0, 0, "ASCII page 1");
  for( y = 0; y < 6; y++ ) {
    for( x = 0; x < 16; x++ ) {
      s[0] = y*16 + x + 32;
      u8g2.drawStr(x*7, y*10+10, s);
    }
  }
}

void u8g2_ascii_2() {
  char s[2] = " " ;
  uint8_t x, y;
  u8g2.drawStr( 0, 0, "ASCII page 2");
  for( y = 0; y < 6; y++ ) {
    for( x = 0; x < 16; x++ ) {
      s[0] = y*16 + x + 160;
      u8g2.drawStr(x*7, y*10+10, s);
    }
  }
}

void u8g2_extra_page(uint8_t a)
{
  u8g2.drawStr( 0, 0, "Unicode");
  u8g2.setFont(u8g2_font_unifont_t_symbols);
  u8g2.setFontPosTop();
  u8g2.drawUTF8(0, 24, "☀ ☁");
  switch(a) {
    case 0:
    case 1:
    case 2:
    case 3:
      u8g2.drawUTF8(a*3, 36, "☂");
      break;
    case 4:
    case 5:
    case 6:
    case 7:
      u8g2.drawUTF8(a*3, 36, "☔");
      break;
  }
}

#define cross_width 24
#define cross_height 24
static const unsigned char cross_bits[] U8X8_PROGMEM  = {
  0x00, 0x18, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 
  0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x81, 0x00, 0x00, 0x81, 0x00, 
  0xC0, 0x00, 0x03, 0x38, 0x3C, 0x1C, 0x06, 0x42, 0x60, 0x01, 0x42, 0x80, 
  0x01, 0x42, 0x80, 0x06, 0x42, 0x60, 0x38, 0x3C, 0x1C, 0xC0, 0x00, 0x03, 
  0x00, 0x81, 0x00, 0x00, 0x81, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 
  0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x18, 0x00, };

#define cross_fill_width 24
#define cross_fill_height 24
static const unsigned char cross_fill_bits[] U8X8_PROGMEM  = {
  0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x18, 0x00, 0x18, 0x64, 0x00, 0x26, 
  0x84, 0x00, 0x21, 0x08, 0x81, 0x10, 0x08, 0x42, 0x10, 0x10, 0x3C, 0x08, 
  0x20, 0x00, 0x04, 0x40, 0x00, 0x02, 0x80, 0x00, 0x01, 0x80, 0x18, 0x01, 
  0x80, 0x18, 0x01, 0x80, 0x00, 0x01, 0x40, 0x00, 0x02, 0x20, 0x00, 0x04, 
  0x10, 0x3C, 0x08, 0x08, 0x42, 0x10, 0x08, 0x81, 0x10, 0x84, 0x00, 0x21, 
  0x64, 0x00, 0x26, 0x18, 0x00, 0x18, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, };

#define cross_block_width 14
#define cross_block_height 14
static const unsigned char cross_block_bits[] U8X8_PROGMEM  = {
  0xFF, 0x3F, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 
  0xC1, 0x20, 0xC1, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 
  0x01, 0x20, 0xFF, 0x3F, };

void u8g2_bitmap_overlay(uint8_t a) {
  uint8_t frame_size = 28;

  u8g2.drawStr(0, 0, "Bitmap overlay");

  u8g2.drawStr(0, frame_size + 12, "Solid / transparent");
  u8g2.setBitmapMode(false /* solid */);
  u8g2.drawFrame(0, 10, frame_size, frame_size);
  u8g2.drawXBMP(2, 12, cross_width, cross_height, cross_bits);
  if(a & 4)
    u8g2.drawXBMP(7, 17, cross_block_width, cross_block_height, cross_block_bits);

  u8g2.setBitmapMode(true /* transparent*/);
  u8g2.drawFrame(frame_size + 5, 10, frame_size, frame_size);
  u8g2.drawXBMP(frame_size + 7, 12, cross_width, cross_height, cross_bits);
  if(a & 4)
    u8g2.drawXBMP(frame_size + 12, 17, cross_block_width, cross_block_height, cross_block_bits);
}

void u8g2_bitmap_modes(uint8_t transparent) {
  const uint8_t frame_size = 24;

  u8g2.drawBox(0, frame_size * 0.5, frame_size * 5, frame_size);
  u8g2.drawStr(frame_size * 0.5, 50, "Black");
  u8g2.drawStr(frame_size * 2, 50, "White");
  u8g2.drawStr(frame_size * 3.5, 50, "XOR");
  
  if(!transparent) {
    u8g2.setBitmapMode(false /* solid */);
    u8g2.drawStr(0, 0, "Solid bitmap");
  } else {
    u8g2.setBitmapMode(true /* transparent*/);
    u8g2.drawStr(0, 0, "Transparent bitmap");
  }
  u8g2.setDrawColor(0);// Black
  u8g2.drawXBMP(frame_size * 0.5, 24, cross_width, cross_height, cross_bits);
  u8g2.setDrawColor(1); // White
  u8g2.drawXBMP(frame_size * 2, 24, cross_width, cross_height, cross_bits);
  u8g2.setDrawColor(2); // XOR
  u8g2.drawXBMP(frame_size * 3.5, 24, cross_width, cross_height, cross_bits);
}

uint8_t draw_state = 0;

void draw(void) {
  u8g2_prepare();
  switch(draw_state >> 3) {
    case 0: u8g2_box_frame(draw_state&7); break;
    case 1: u8g2_disc_circle(draw_state&7); break;
    case 2: u8g2_r_frame(draw_state&7); break;
    case 3: u8g2_string(draw_state&7); break;
    case 4: u8g2_line(draw_state&7); break;
    case 5: u8g2_triangle(draw_state&7); break;
    case 6: u8g2_ascii_1(); break;
    case 7: u8g2_ascii_2(); break;
    case 8: u8g2_extra_page(draw_state&7); break;
    case 9: u8g2_bitmap_modes(0); break;
    case 10: u8g2_bitmap_modes(1); break;
    case 11: u8g2_bitmap_overlay(draw_state&7); break;
  }
}


void setup(void) {
  u8g2.begin();
}

void loop(void) {
  // picture loop  
  u8g2.clearBuffer();
  draw();
  u8g2.sendBuffer();
  
  // increase the state
  draw_state++;
  if ( draw_state >= 12*8 )
    draw_state = 0;

  // deley between each page
  delay(100);

}

این کد جهت تست نمایشگر می‌باشد و انواع اشکال و طرح‌های مختلف را به صورت گرافیکی نمایش می‌دهد.

آموزش های مشابه

Comments (2)

  • آرش Reply

    با سلام
    بهتر نبود حداقل در مورد کد ها یه توضیح مختصر داده میشد ؟
    توضیحات به کنار . بنده این نمایشگر رو از فروشگاه شما خریداری کردم و قبل از خریداری این اموزش رو مطالعه کردم .. الان میبینم این نمایشگر اصلا برای پروتکل I2C کانفیگ نشده و روی SPI تنظیم هستش .. در صورتی که در این اموزش اشاره ای به این مطلب نشده بود …حتی به آدرس نمایشگر و روش یافتنش هم اشاره ای نشده در حال حاضر بنده نمی دونم چجوری پرتکل i2c رو روی نمایشگر کانفیگ کنم وپس از کانفیگ آدرس صفحه نمایش چه خواهد بود !
    ممنون میشم یه توضیحی در این رابطه بدین

    دسامبر 31, 2022 at 4:00 ب.ظ
    • علی عبدالملکی Reply

      سلام وقت بخیر
      بنده سعی میکنم در مورد کد ها کامنت بزارم که بهتر متوجه بشید
      در مورد راه اندازی با ارتباط i2c هم ، در مدل های مختلف در پشت برد oled یک راهنمایی چاپ شده که گفته شده برای ارتباط i2c یک سری از مقاومتها رو در پشت برد باید مونتاژ کنید که بتونید oled رو با i2c راه اندازی کنید
      ظمنا از کتابخانه همین آموزش هم میتونید برای ارتباط i2c استفاده کنید از لینک زیر هم برای اطلاعات بیشتر میتونید بهره ببرید
      https://github.com/olikraus/u8g2/issues/644

      فوریه 27, 2023 at 5:30 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.