آموزش راه اندازی ماژول‌های نمایشگر کاراکتری 0802 / 2002 / 1602 / 2004 با آردوینو

فهرست مطالب

ویژگی‌های ماژول نمایشگر کاراکتری

ماژول نمایشگر کاراکتری یک ماژول LCD با تعداد مشخصی سطر و ستون می‌باشد، و دارای پس زمینه سبز یا آبی و رنگ کاراکتر سفید است. از این نمایشگرها معمولا می‌توان جهت نشان دادن متن، کاراکتر و اعداد بهره برد. میزان کنتراست نمایشگر را می‌توان با اتصال یک پتانسیومتر به پایه 3 نمایشگر تنظیم کرد. پایه های 15 و 16 نمایشگر مربوط به نور پس زمینه (backlight) می‌باشد. برقراری ارتباط نمایشگر با آردوینو از طریق 6 پایه E ،RS ،DB4 ،DB5 ،DB6 و DB7 صورت می‌گیرد.

جهت دریافت دیتاشیت نمایشگر کاراکتری 04×20 اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت دیتاشیت نمایشگر کاراکتری 02×16 اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت دیتاشیت نمایشگر کاراکتری 02×08 اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت دیتاشیت نمایشگر کاراکتری 02×20 اینجا کلیک کنید.

معرفی پایه ها (Pinout) نمایشگر کاراکتری

نمایشگرهای کاراکتری 4×20، 2×16 و 2×20 دارای 16 پایه به شرح زیر هستند:

  • 5V: تغذیه ماژول –5 ولت
  • GND: زمین
  • V0: تنظیم کنتراست نمایشگر
  • +LED: تغذیه نور پس زمینه مثبت
  • -LED: تغذیه نور پس زمینه منفی
  • LCD_CS: انتخاب نمایشگر
  • LCD_RS: انتخاب نوع دیتا
  • LCD_R/W: نوشتن اطلاعات
  • LCD_D0: خط دیتا 0
  • LCD_D1: خط دیتا 1
  • LCD_D2: خط دیتا 2
  • LCD_D3: خط دیتا 3
  • LCD_D4: خط دیتا 4
  • LCD_D5: خط دیتا 5
  • LCD_D6: خط دیتا 6
  • LCD_D7: خط دیتا 7

پین اوت (Pinout) این نمایشگر را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

نمایشگرهای کاراکتری 8×2 دارای 14 پایه به شرح زیر هستند.

لوازمی که به آن احتیاج دارید

قطعات مورد نیاز

تذکر

برای راه اندازی نمایشگر کاراکتری با آردوینو، تهیه یکی از انواع نمایشگرهایی که در جدول زیر آمده است، کافی می‌باشد.

آردوینو UNO R3 × 1
نمایشگر کاراکتری 2004 با نور پس زمینه آبی × 1
نمایشگر کاراکتری 2004 با نور پس زمینه سبز × 1
نمایشگر کاراکتری 1602 با نور پس زمینه آبی × 1
نمایشگر کاراکتری 1602 با نور پس زمینه سبز × 1
نمایشگر کاراکتری 0802 با نور پس زمینه آبی × 1
نمایشگر کاراکتری 0802 با نور پس زمینه سبز × 1
نمایشگر کاراکتری 20x2 با نور پس زمینه آبی × 1
سیم جامپر × 1
پتانسیومتر 10 کیلو اهم × 1

نرم افزارهای مورد نیاز

آردوینو IDE

راه اندازی ماژول نمایشگر کاراکتری با آردوینو

گام اول: سیم بندی

مطابق مدار زیر، نمایشگر را به آردوینو وصل کنید.

توجه

پتانسیومتر قرار گرفته در مدار برای تنظیم کنتراست نور نمایشگر می باشد.

گام دوم: کتابخانه

ابتدا کتابخانه زیر را  بر آردوینوی خود نصب کنید. 

https://github.com/arduino-libraries/LiquidCrystal

توجه

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر برای نصب کتابخانه بر روی آردوینو دارید، می توانید به آموزش نصب کتابخانه بر آردوینو مراجعه کنید.

توجه

با توجه به نوع LCD خود خط زیر را تغییر دهید.

  Lcd.begin(20,4);  //(ستون,سطر)

گام سوم: کد

با توجه به نوع نمایشگر مورد استفاده فایل مورد نظر را دانلود کرده و بر روی آردوینو خود آپلود کنید.

                                                                                        CodeArduino_0802 

                                                                                        CodeArduino_1602 

                                                                                        CodeArduino_2002      

                                                                                        CodeArduino_2004

 

این کد جهت تست نمایشگر می‌باشد و اعداد را در سطرها نمایش می‌دهد.

آموزش های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.