آموزش راه اندازی نمایشگر 0.91 اینچ OLED با آردوینو

فهرست مطالب

ویژگی های نمایشگر 0.91 اینچ OLED

نمایشگر های OLED، نمایشگر هایی با کنتراست و رزولوشن بالا می باشند، از این رو قابلیت خوانایی زیادی را برای کاربر فراهم می کنند. این نمایشگرها نیاز به نور پس زمینه Backlight ندارند و پیکسل ها خودشان نور افشانی می کنند و در مقایسه با LCD های کریستال مایع، باریکتر و شفاف تر بوده و کنتراست بالاتر و مصرف توان کمتری دارند. چیپ درایور این ماژول SSD1306 است که توانایی ارتباط I2C را برای این ماژول فراهم می آورد.

SSD1306 یک ماژول درایور برای صفحه نمایش سیستم های نقطه ماتریسی می باشد و برای صفحه نمایش نوع کاتد مشترک استفاده می شود و در تجهیزات قابل حمل مانند تلفن موبایل، MP3 Player، ماشین حساب و کاربردهای مختلف دیگر به کار گرفته می شود.

جهت دریافت دیتاشیت نمایشگر 0.91 اینچ  OLEDاینجا کلیک کنید.

معرفی پایه ها (Pinout) نمایشگر 0.91 اینچ OLED

نمایشگر 0.91 اینچ  OLEDدارای 4 پایه به شرح زیر است:

  • VCC: تغذیه نمایشگر – 5 ولت
  • GND: زمین
  • SLC: همزمان سازی برای پروتکل I2C
  • SDA: اطلاعات برای پروتکل I2C

پین اوت (Pinout) این نمایشگر را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

لوازمی که به آن احتیاج دارید

قطعات مورد نیاز

آردوینو UNO R3 × 1
نمایشگر 0.91 اینچ OLED × 1
نمایشگر 0.91 اینچ OLED × 1
سیم جامپر × 1

نرم افزارهای مورد نیاز

آردوینو IDE

راه اندازی نمایشگر 0.91 اینچ OLED با آردوینو

گام اول: سیم بندی

مطابق مدار زیر، نمایشگر را به آردوینو وصل کنید.

گام دوم: نصب کتابخانه

کتابخانه زیر را  بر آردوینوی خود نصب کنید. 

https://github.com/adafruit/Adafruit_SSD1306

https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library

توجه

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر برای نصب کتابخانه بر روی آردوینو دارید، می توانید به آموزش نصب کتابخانه بر آردوینو مراجعه کنید.

گام سوم: کد

کد زیر را روی برد آردوینوی خود آپلود کنید.

/*
  modified on Sep 28, 2020
  Modified by MohammedDamirchi from https://github.com/adafruit/Adafruit_SSD1306
  
Home
*/ /************************************************************************** This is an example for our Monochrome OLEDs based on SSD1306 drivers Pick one up today in the adafruit shop! ------> http://www.adafruit.com/category/63_98 This example is for a 128x32 pixel display using I2C to communicate 3 pins are required to interface (two I2C and one reset). Adafruit invests time and resources providing this open source code, please support Adafruit and open-source hardware by purchasing products from Adafruit! Written by Limor Fried/Ladyada for Adafruit Industries, with contributions from the open source community. BSD license, check license.txt for more information All text above, and the splash screen below must be included in any redistribution. **************************************************************************/ #include <SPI.h> #include <Wire.h> #include <Adafruit_GFX.h> #include <Adafruit_SSD1306.h> #define SCREEN_WIDTH 128 // OLED display width, in pixels #define SCREEN_HEIGHT 32 // OLED display height, in pixels // Declaration for an SSD1306 display connected to I2C (SDA, SCL pins) #define OLED_RESET 4 // Reset pin # (or -1 if sharing Arduino reset pin) Adafruit_SSD1306 display(SCREEN_WIDTH, SCREEN_HEIGHT, &Wire, OLED_RESET); #define NUMFLAKES 10 // Number of snowflakes in the animation example #define LOGO_HEIGHT 16 #define LOGO_WIDTH 16 static const unsigned char PROGMEM logo_bmp[] = { B00000000, B11000000, B00000001, B11000000, B00000001, B11000000, B00000011, B11100000, B11110011, B11100000, B11111110, B11111000, B01111110, B11111111, B00110011, B10011111, B00011111, B11111100, B00001101, B01110000, B00011011, B10100000, B00111111, B11100000, B00111111, B11110000, B01111100, B11110000, B01110000, B01110000, B00000000, B00110000 }; void setup() { Serial.begin(9600); // SSD1306_SWITCHCAPVCC = generate display voltage from 3.3V internally if(!display.begin(SSD1306_SWITCHCAPVCC, 0x3C)) { // Address 0x3C for 128x32 Serial.println(F("SSD1306 allocation failed")); for(;;); // Don't proceed, loop forever } // Show initial display buffer contents on the screen -- // the library initializes this with an Adafruit splash screen. display.display(); delay(2000); // Pause for 2 seconds // Clear the buffer display.clearDisplay(); // Draw a single pixel in white display.drawPixel(10, 10, SSD1306_WHITE); // Show the display buffer on the screen. You MUST call display() after // drawing commands to make them visible on screen! display.display(); delay(2000); // display.display() is NOT necessary after every single drawing command, // unless that's what you want...rather, you can batch up a bunch of // drawing operations and then update the screen all at once by calling // display.display(). These examples demonstrate both approaches... testdrawline(); // Draw many lines testdrawrect(); // Draw rectangles (outlines) testfillrect(); // Draw rectangles (filled) testdrawcircle(); // Draw circles (outlines) testfillcircle(); // Draw circles (filled) testdrawroundrect(); // Draw rounded rectangles (outlines) testfillroundrect(); // Draw rounded rectangles (filled) testdrawtriangle(); // Draw triangles (outlines) testfilltriangle(); // Draw triangles (filled) testdrawchar(); // Draw characters of the default font testdrawstyles(); // Draw 'stylized' characters testscrolltext(); // Draw scrolling text testdrawbitmap(); // Draw a small bitmap image // Invert and restore display, pausing in-between display.invertDisplay(true); delay(1000); display.invertDisplay(false); delay(1000); testanimate(logo_bmp, LOGO_WIDTH, LOGO_HEIGHT); // Animate bitmaps } void loop() { } void testdrawline() { int16_t i; display.clearDisplay(); // Clear display buffer for(i=0; i<display.width(); i+=4) { display.drawLine(0, 0, i, display.height()-1, SSD1306_WHITE); display.display(); // Update screen with each newly-drawn line delay(1); } for(i=0; i<display.height(); i+=4) { display.drawLine(0, 0, display.width()-1, i, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } delay(250); display.clearDisplay(); for(i=0; i<display.width(); i+=4) { display.drawLine(0, display.height()-1, i, 0, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } for(i=display.height()-1; i>=0; i-=4) { display.drawLine(0, display.height()-1, display.width()-1, i, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } delay(250); display.clearDisplay(); for(i=display.width()-1; i>=0; i-=4) { display.drawLine(display.width()-1, display.height()-1, i, 0, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } for(i=display.height()-1; i>=0; i-=4) { display.drawLine(display.width()-1, display.height()-1, 0, i, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } delay(250); display.clearDisplay(); for(i=0; i<display.height(); i+=4) { display.drawLine(display.width()-1, 0, 0, i, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } for(i=0; i<display.width(); i+=4) { display.drawLine(display.width()-1, 0, i, display.height()-1, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } delay(2000); // Pause for 2 seconds } void testdrawrect(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=0; i<display.height()/2; i+=2) { display.drawRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, SSD1306_WHITE); display.display(); // Update screen with each newly-drawn rectangle delay(1); } delay(2000); } void testfillrect(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=0; i<display.height()/2; i+=3) { // The INVERSE color is used so rectangles alternate white/black display.fillRect(i, i, display.width()-i*2, display.height()-i*2, SSD1306_INVERSE); display.display(); // Update screen with each newly-drawn rectangle delay(1); } delay(2000); } void testdrawcircle(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=0; i<max(display.width(),display.height())/2; i+=2) { display.drawCircle(display.width()/2, display.height()/2, i, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } delay(2000); } void testfillcircle(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=max(display.width(),display.height())/2; i>0; i-=3) { // The INVERSE color is used so circles alternate white/black display.fillCircle(display.width() / 2, display.height() / 2, i, SSD1306_INVERSE); display.display(); // Update screen with each newly-drawn circle delay(1); } delay(2000); } void testdrawroundrect(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=0; i<display.height()/2-2; i+=2) { display.drawRoundRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, display.height()/4, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } delay(2000); } void testfillroundrect(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=0; i<display.height()/2-2; i+=2) { // The INVERSE color is used so round-rects alternate white/black display.fillRoundRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, display.height()/4, SSD1306_INVERSE); display.display(); delay(1); } delay(2000); } void testdrawtriangle(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=0; i<max(display.width(),display.height())/2; i+=5) { display.drawTriangle( display.width()/2 , display.height()/2-i, display.width()/2-i, display.height()/2+i, display.width()/2+i, display.height()/2+i, SSD1306_WHITE); display.display(); delay(1); } delay(2000); } void testfilltriangle(void) { display.clearDisplay(); for(int16_t i=max(display.width(),display.height())/2; i>0; i-=5) { // The INVERSE color is used so triangles alternate white/black display.fillTriangle( display.width()/2 , display.height()/2-i, display.width()/2-i, display.height()/2+i, display.width()/2+i, display.height()/2+i, SSD1306_INVERSE); display.display(); delay(1); } delay(2000); } void testdrawchar(void) { display.clearDisplay(); display.setTextSize(1); // Normal 1:1 pixel scale display.setTextColor(SSD1306_WHITE); // Draw white text display.setCursor(0, 0); // Start at top-left corner display.cp437(true); // Use full 256 char 'Code Page 437' font // Not all the characters will fit on the display. This is normal. // Library will draw what it can and the rest will be clipped. for(int16_t i=0; i<256; i++) { if(i == '\n') display.write(' '); else display.write(i); } display.display(); delay(2000); } void testdrawstyles(void) { display.clearDisplay(); display.setTextSize(1); // Normal 1:1 pixel scale display.setTextColor(SSD1306_WHITE); // Draw white text display.setCursor(0,0); // Start at top-left corner display.println(F("Hello, world!")); display.setTextColor(SSD1306_BLACK, SSD1306_WHITE); // Draw 'inverse' text display.println(3.141592); display.setTextSize(2); // Draw 2X-scale text display.setTextColor(SSD1306_WHITE); display.print(F("0x")); display.println(0xDEADBEEF, HEX); display.display(); delay(2000); } void testscrolltext(void) { display.clearDisplay(); display.setTextSize(2); // Draw 2X-scale text display.setTextColor(SSD1306_WHITE); display.setCursor(10, 0); display.println(F("scroll")); display.display(); // Show initial text delay(100); // Scroll in various directions, pausing in-between: display.startscrollright(0x00, 0x0F); delay(2000); display.stopscroll(); delay(1000); display.startscrollleft(0x00, 0x0F); delay(2000); display.stopscroll(); delay(1000); display.startscrolldiagright(0x00, 0x07); delay(2000); display.startscrolldiagleft(0x00, 0x07); delay(2000); display.stopscroll(); delay(1000); } void testdrawbitmap(void) { display.clearDisplay(); display.drawBitmap( (display.width() - LOGO_WIDTH ) / 2, (display.height() - LOGO_HEIGHT) / 2, logo_bmp, LOGO_WIDTH, LOGO_HEIGHT, 1); display.display(); delay(1000); } #define XPOS 0 // Indexes into the 'icons' array in function below #define YPOS 1 #define DELTAY 2 void testanimate(const uint8_t *bitmap, uint8_t w, uint8_t h) { int8_t f, icons[NUMFLAKES][3]; // Initialize 'snowflake' positions for(f=0; f< NUMFLAKES; f++) { icons[f][XPOS] = random(1 - LOGO_WIDTH, display.width()); icons[f][YPOS] = -LOGO_HEIGHT; icons[f][DELTAY] = random(1, 6); Serial.print(F("x: ")); Serial.print(icons[f][XPOS], DEC); Serial.print(F(" y: ")); Serial.print(icons[f][YPOS], DEC); Serial.print(F(" dy: ")); Serial.println(icons[f][DELTAY], DEC); } for(;;) { // Loop forever... display.clearDisplay(); // Clear the display buffer // Draw each snowflake: for(f=0; f< NUMFLAKES; f++) { display.drawBitmap(icons[f][XPOS], icons[f][YPOS], bitmap, w, h, SSD1306_WHITE); } display.display(); // Show the display buffer on the screen delay(200); // Pause for 1/10 second // Then update coordinates of each flake... for(f=0; f< NUMFLAKES; f++) { icons[f][YPOS] += icons[f][DELTAY]; // If snowflake is off the bottom of the screen... if (icons[f][YPOS] >= display.height()) { // Reinitialize to a random position, just off the top icons[f][XPOS] = random(1 - LOGO_WIDTH, display.width()); icons[f][YPOS] = -LOGO_HEIGHT; icons[f][DELTAY] = random(1, 6); } } } }

آموزش های مشابه

Comments (4)

  • مصطفی Reply

    با سلام خسته نباشید ،ببخشید سوال داشتم ، بنده میخواهم ۱۰ عدد از این oled کوچک را به اردینو وصل کنم طرز آدرس دهی آنها چگونه خواهد شد که هر کدام دیتا خودشون دریافت کنند تو ال سی دی آدرس دهی راحت بود ولی oled چطور هست آدرس دهی ، ممنون راهنمای کنید

    جولای 17, 2022 at 8:42 ب.ظ
    • مهران ملکی Reply

      سلام.
      از اونجایی که برد آردوینو تنها یک جفت پایه I2C داره، وصل کردن بیش از 1 ماژول با ارتباط I2C به برد آردوینو به طور مستقیم ممکن نیست. برای این کار میتونید از ماژول توسعه I2C TCA9548A استفاده کنید. نحوه استفاده از این ماژول رو میتونید در آموزش زیر مشاهده کنید:
      https://thecaferobot.com/learn/connect-multiple-i2c-devices-to-arduino-using-i2c-multiplexer-tca9548a/

      جولای 25, 2022 at 10:42 ب.ظ
  • پارسا Reply

    سلام وقت بخیر . چه جوری میتونم از سالم بودن ماژول اطمینان حاصل کنم کد بالا رو هم بهش دادم روشن نشد ؟!

    جولای 9, 2023 at 12:56 ب.ظ
    • محمد دمیرچی Reply

      با سلام
      تمامی نمایشگر های OLED به دلیل اینکه تا زمانی که دستور به آنها داده نشود چیزی نشان نمی دهند یک مقدار سخت می باشد.
      در اولین مرحله حتما با استفاده از I2C Scanner بررسی کنید بررسی کنید که ID مربوط به نمایشگر برای شما نمایش داده می شود یا خیر.
      در صورتی که نمایش داده شد 80 درصد احتمال اینکه نمایشگر سالم می باشد مشخص می شود.
      پس از آن ID دریافتی را با کدی که برای نمایش ارسال میکنید را بررسی میکنید و در صورتی نیاز آن را تغییر بدهید تا درست بشود.
      مورد دیگری که می توانید بررسی کنید استفاده از کتابخانه u2g8 می باشد که کتابخانه مرجع برای تمامی نمایشگر های مونوکروم و OLED می باشد.

      جولای 10, 2023 at 1:45 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.